EGYAZON TÉMA EGY ELMÉLKEDÉSBEN, AZTÁN EGY SOR KÉRDÉSFELTEVÉSBEN KIBONTVA, ÉS EGY ÓTESTAMENTUMBÓL VETT IDÉZETTEL MEGERŐSÍTVE

A bárka érkezése

Ikonosztáz teljes fala
mögött sűrű, négy színű
unikornisok félhomályban
veres tekintetük:
csak azt ne, csak őt ne érje szarva
nyihog a fal vissza mozgó freskó
dörzsölődik az állatok szőre
sérül, vére kiserken

az ikonok-képek izgalma mögött
az évszakokba sűrített
természet zárt robogása,
és előttük a világ templom-hajója
úszik az időben emberektől feketén
a jövő felé hurcolt testek tömege
szétválik: egy tekintet-pár
veszi számba balról-jobbra,
a sorokat, sorsokat

a felhőktől lucskos ikonosztázon
sehol egy hadvezér,
fogyatkozik az elöljáró, az elnök,
és a bankárnak már nincsen képe,
nincsen festék hozzá,
de évek tízezrein keresztül
szeretet-arcok néznek le ránk
hosszú időrendben:
mosolyognak, mosolyognak,
és van közöttük szent is,

akik átlátnak az elmúlt idők felől
a bejáratok
születés-kapujáig
vérben életre fakadó gyermekidők
anyja béke-sikolya, öröme
felhangzik a felhők alá,
és onnan átzeng a hajón,
teszi iránnyá a holnapot
átlényegíti családdá az éveket
felnövekvő évtizedekké

épülő gondolatok,
korszakok gerendái határolják,
a templomhajót,
benne visszhangok
komoly esélye méri a távot
oda-vissza,
villanás-életek szikráznak át
a fedélzet fölött, néha még följebb,
még följebb,
a soha-látott magasság tudata
emeli a puha, állandó fények közé
a reményt,

de ott fönn, a nemzedékek ős-emlékezetében
és mégis láthatóan
egy fehérbe öltözött férfi áll
a mindenfelől fújó szélben,
és hozzá közelítve az idő is lelassul
a szüntelenné váló létezésben,
ami szakaszos életté válik akkor,
csak akkor,
amikor az egyes emberekben testet,
lelket formál
most
az örök kiteljesedés.

Őneki adatott
a messzelátás gyötrelme,
mert fölsejlik a hajó vonalában
az egyetemes szárazföld fölött
a sárga homokviharok
tompa hangja.

És rohanvást közelít
egy hatalmas, légüres bárka napkeletről
rakterében egy pár főnixmadárral.

Farkas Both Balázs

2012 nyarán


A) 2012. szeptemberi hír.
A Krasznojarszki terület és Jakutföld határán egy 35 millió évvel ezelőtt keletkezett, 5-8 kilométeres meteorit becsapódása következtében kialakult, száz kilométer átmérőjű Popigaji-kráterben hatalmas gyémántmezőt találtak.
„Úgy becsülik, hogy az ott fellelhető nyers gyémánt háromezer évig kielégíti majd az egész világ gyémántszükségletét.” (Forrás: MTI)
Gondolkozzunk el ezen a közzé tett mondaton. Különösen meghökkentő a 3000-éves jóslat.

JÉZUS ALAKJAIRÓL SZÓLVA

B) A babiloni ékírásos, égetett agyaglapok között volt egy Jézus születése előtt hét évvel íródott számítás, miszerint meg fog születni „Júdea királya”.
„A "királycsillag" ekkor egészen szorosan a "zsidók csillaga" mellett állt meg, amint ezt az ékírásos tábla november 12-ről mondja.” (Forrás: Pázmány Péter E-Könyvtár)

C) 1943-ban megjelent egy könyv Zsidó volt-e Jézus címmel, ami arról szólt, hogy a Galileában világra jött Jézus nem volt egyértelműen zsidó származású.

D) Pannonhalmán, a Bencés Gimnáziumban van egy feszület, amin a szép, fából faragott Krisztus-test néger emberalakot ábrázol.

E) Krisztus második eljövetelekor milyen alakban fog megjelenni? Ezt a kérdést lebontva igen sok választ fogalmazhatunk meg, csoportosítva színre, fajra, nemre, életkorra, vallásra, nemzetiségre, műveltségre stb. Sőt, erre a feltevésre minden egyes ember más-és-más választ tud adni.
Az bizonyos, hogy nem arámi nyelven fog megszólalni, hanem egészen másképpen.
De hogyan?
A földön élő emberek között hányan gondolkodtak ezen?
Akár a tűzföldi chono indián alakban is megjelenhet? Ezt a törzset a fehér ember irtotta ki az alkohollal és a betegségeivel. Nem maradt fenn róluk az ég világán semmi, csupán a népük elnevezésén kívül három eredeti, chono szó.

HOGYAN, MIKOR ÉS HOL FOG MEJELENNI?

F) Legalább ilyen horderejű kérdésfeltevés az, hogy Krisztus eljövetele egyszeri és váratlan esemény, vagy pedig egy előzményekkel járó folyamat eredménye lesz?
Ez utóbbira több igehely utal, elsősorban János jelenéseiben olvashatunk erről Bibliában.
„Ímé eljön a felhőkkel; és minden szem meglátja őt.” (1.7)

G) Ha pedig folyamat, akkor az mikorra várható? Esetleg már elkezdődött, csak nem tudjuk érzékelni?
Ki, és hogyan ismeri fel ezeket a jeleket?

H) Hol fog megjelenni? „…meglátjátok az embernek Fiát ülni az Istennek hatalmas jobbján, és eljönni az égnek felhőiben.” (Máté 26, 63)
Helyileg hol lesznek azok a felhők? Melyik kontinensen, melyik város, falu – talán a kárpátaljai Csillagfalu – felett? Ha pedig nem konkrét meteorológiai jelenségről szól az írás, akkor hogyan kell értelmezni ezt a mondatot?

I) A kérdések kérdése: a jelenkori globális fenyegetettségek közül a klímaváltozás és egy természeti katasztrófa, vagy kiterjedő lokális háború egymást erősítő hatása – a pusztulás – fog előbb bekövetkezni, vagy a Krisztus második eljövetele, vagy pedig az emberiség tovább tud élni, fejlődni, lelkiekben gyarapodni?

J) És mit kell nekünk tenni?


És monda az Úr: Ha találok Sodomában a városon belől ötven igazat, mind az egész helynek megkegyelmezek azokért.
És felele Ábrahám, és monda: Immár merészkedtem szólani az én Uramnak, noha én por és hamu vagyok.
Ha az ötven igaznak talán öt híja lesz, elveszted-é az öt miatt az egész várost? És monda: Nem vesztem el, ha találok ott negyvenötöt.
És ismét szóla hozzá és monda: Hátha találtatnak ott negyvenen? És monda Ő: Nem teszem meg a negyvenért.
Mégis monda: Kérlek, ne haragudjék meg az én Uram ha szólok: Hátha találtatnak ott harminczan? És Ő felele: Nem teszem meg, ha találok ott harminczat.
És ő monda: Immár merészkedtem szólani az én Uramnak: Hátha találtatnak ott húszan? Felele: Nem vesztem el a húszért.
És monda: Ne haragudjék kérlek az én Uram ha szólok még ez egyszer: Hátha találtatnak ott tízen? És Ő monda: Nem vesztem el a tízért.
És elméne az Úr, minekutánna elvégezte Ábrahámmal való beszélgetését; Ábrahám pedig megtére az ő helyére."

Károli Gáspár fordítása


Krisztus halála után a keresztény hívők évszázadokig tartózkodtak a kereszt ábrázolásától, mert még élt az emlékezetben ennek a kivégzési módnak a megalázó volta, és főképp a ruhátlan test kínszenvedésének borzalma. Manapság pedig a mobil telefon mellett is lehet látni dísznek való kis keresztet.

 

A fiatal budafoki lelkész nagyböjt első vasárnapján a Krisztussal együtt megfeszített latrokról beszélt, mely szó egyébként a mindennapi beszédből már kiveszett, csak a templomokban használják. Lukács evangéliumából idézett, és ez nem véletlen, hiszen itt van leírva részletesen:
Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta: "Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is." A másik rászólt: "Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat." Aztán hozzá fordult: "Jézus, emlékezzél meg rólam, országodban." Ezt válaszolta neki: "Bizony mondom neked, még ma velem leszel a mennyben."

A kálváriák készítői rendre a Lukács írását vették figyelembe, hiszen a baloldali latrot rosszarcú embernek, netán ellenségnek ábrázolták, ilyen a budafoki kálvária is. A jobboldali egy szebb emberpéldány, és természetesen Jézus az igazi eszmeiség. Hozzá kell tenni, hogy Budafokon a régi szobrokból egyedül Jézus törzse az eredeti, az összes többi másolat.
Érdemes egy kitérőt tenni. A Golgotára minden esetben egy olyan menet kísérte az elítélteket, melynek végén egy lovas haladt azért, hogy visszatekinthessen a kiindulási pontra, a Szanhedrin épületének kapujához. Ott egy ember állt fehér jelzőzászlóval a kezében. Ha valaki a vádlott érdekében szót emelt a Szanhedrin előtt, akkor a zászló meglobogtatását látva a lovas visszafordította a menetet. (Azt már én teszem hozzá, hogy feltehetően csak zsidó ember járhatott közben az elítélt érdekében.)

 

A budafoki lelkész szerint a gyilkosok, rablók mellett, a római elnyomás ellen lázadó emberekre is kivégeztek ilyen formán, ahogy ugyanez a sors jutott a galileai Júdásnak is (nem azonos a tanítvánnyal). Tudjuk, hogy Jézust „koncepciós perben” ítélték keresztre, és elképzelhető, hogy a másik két emberrel is ez történt. Abban a korban az ítélethozatal és a kivégzés nem vált ketté, ráadásul kizárólag a rómaiak ítélhettek el és végezhettek ki valakit. Nyilvánvaló, hogy náluk súlyosabban esett latba egy ellenük történő megmozdulás.

 

Visszatérve a jobboldali lator szavaihoz:
Nem félsz az Istentől? Hisz te is ugyanazt a büntetést szenveded. Mi tetteink méltó jutalmát kapjuk. De ő nem csinált semmi rosszat.” – a stílusra figyeljünk. Aki beszélt gyilkossal – én két ilyen emberrel, és többször is beszéltem –, az a halála idején nem ilyen gondolatokat fogalmaz meg, viszont jobban elképzelhető ez egy – mondjuk így – sorstársról, egy „szabadságharcosról”.
A baloldali lator viszont támadta Krisztust:
Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát magad és minket is.” De ez minden, csak nem káromlás (bár egyes elemzések szerint ez az első mondat Jézus isteni mivoltát kérdőjelezi meg). Ez nem „gyalázkodás”, ahogy Máté és Márk írja. Inkább egy kétségbeesett ember szavai ezek, egy halálra ítélt utolsó reménységét mondja ki.

Jézus őhozzá nem szólt semmit.

Krisztus halála óta a keresztény emberek idősödve, vénülve, gyarapodó betegségeikkel és az elmúlástudat erősödő fájdalmával egyre inkább közelednek a jobboldali latorhoz, vagyis annak képzetéhez. Ők bizony tudván tudják bűnös mivoltukat. És egyre inkább reménykednek abban, hogy az utolsó percekben Krisztus szólni fog hozzájuk, és üdvözülnek.
„Bizony mondom neked, még ma velem leszel a mennyben.”

A keresztény egyházak óriási tévedése az (a mai Európában), hogy szinte kizárólag a jobboldali latorral vannak elfoglalva.
Áttérve a többes számra, azokkal az emberekkel, akik előbb-utóbb foglalkozni fognak az elmúlás gondolatával. Régebben, amikor több generáció élt egymás mellett, a felnövekvő ember „átélte” a nagyszülők, esetleg a dédszülők halálát. Akik természetesen majdnem kizárólag abban a házban szenvedtek és haltak meg, ahol a nagycsalád élt. Ez az érzelmi és tudati élet-tapasztalat volt az egyházak bázisa. (Egyébként ennek a felfogásnak tökéletes hiányáról tanúskodik manapság a magzatelhajtás és az eutanázia).
Az atomizálódás nem csak a többgenerációs családokat szakította szét, de esetenként a családokat is. Az elmúlás pedig a kórházakban és az arra szakosodott öregotthonokban, elfekvőkben történik.

Szeretni kell a baloldali latrot is.
Meg kell bocsájtani az ellenünk vétkezőknek. És ha lehet, nem legyőzni, hanem meggyőzni őket.

 

Ugrás az elejére

Š www.homosapiens.hu