Eszmefuttatás a Halász írása elé Jézus. Tehát a Halász írása semmi mást nem tesz, mint egy évezredek óta meglévő, és fogalommá vált, kiszélesedett „személyiség” eredetét vizsgálja. Az origót. Nem titkolható, nem tagadható a szándék sem: a cselekvésre késztetés azáltal, hogy az olvasó jobban követhető példaképet lásson maga előtt a tiszta személyiség megismerése után, legyen egy mindenre elszánt, történeti próféta-embert a hatalmas életáldozatával, vagy például egy misztikus Megváltót, aki felment a mennybe „és onnan lészen eljövendő ítélni eleveneket és holtakat”, vagy Istennek egyszülött fiát, a világ Urát, aki egylényegű Istennel. Ő a viszonyítási alap, aki ebben a tekintetben teljes életet élt. Ma már csak az egyházi személyiégek, a művészek – és sajátos módon az elmeháborodottak – próbálják leutánozni az Ő autonóm életét. Ez az írás segítséget kíván nyújtani abban, hogy – egy egészen sajátságos metódussal – Jézus jobban megismerhető legyen. De száz könyvet is el lehet olvasni anélkül, hogy közelebb kerülnénk Őhozzá. Rá kell lépni egy útra. Ami a lélek titokzatos irányvetésében a via illuminata, a megvilágosodás útja. (Pontosítsunk: csak gyér ösvénye – ha korunkról és Európáról beszélünk.) „Jézus, az élet kenyere.” Jézus korában szinte mindig árpából csinálták a kenyeret. Nem titkolható az a szándék sem, hogy Jézus arcainak szemlélésével, messzebbről-közelebbről történő vizsgálatával egy teljesen új nézőpontba helyezzük magunkat. Távolból, az űrből nézve két dolgot lehet látni a földgolyón: egy időpontot és egy fogalmat. Az időpont a valamivel több, mint 2000 évvel ezelőtti Találkozásé. A fogalom egészen más: a Sátán. Ha meg tudnánk felelni annak a kötelességnek, amit ránk rótt a sors, pontosan ugyanannyi ideig, pontosan ugyanolyan intenzitással elmélkednénk a sátánfogalomról, mint a szeretetről, szépségről, hitről, családról, a bíztató jövőről. A küzdelem korszakát leváltotta a kényelem kora. Ma már a fehér emberek zömének nem kell a szó szoros értelmében megszenvedni az életet. Ebben, a természetközeli, az évszakos idővel együtt élő, olykor a szűnni nem akaró szenvedéseknek kiszolgáltatott, a halált közvetlen közelről meglátó és érintve megtapasztaló – és mindenek előtt, és mindezek következtében vallásos – környezetben a megvilágosodás útja sokaknak adatott meg. Nem csak a látomásokra kell gondolni, melyek elenyésző töredéke válhatott közismertté. (A falvakban, a városi kisebb közösségekben ezeknek olykor csak a torzabb formája terjedt el. A túlvilággal való tényleges találkozások – a látomás-irodalomban leírtak – sokasága is bizonyítja az emberi élet, és a túlnan lévő lélek-kapcsolatok nagy számát.) Az 1920-as években hazánk lakosságának 70%-a volt őstermelő. Olyan ember, aki a természettel nem csak kapcsolatban volt, de függött is tőle. A természeti erők, a gazdagító eső, az aszály, a jó idő, jégverés, kikelet és őszi elmúlás határozta meg az ember, a család élelmének mennyiségét, vagy éppen hiányát. Manapság egy nő átlagosan naponta mondjuk négy órát tölt a televízió képernyője előtt. Hiányzik kezéből a természettel való foglalatosság, a teremtés öröme (bár ha családanya, pótolhatja a gyermekszülés, majd -nevelés). Amennyiben minden nő tavasztól őszig a televíziózáshoz viszonyított feleannyi időt, két órát tölthetne naponta (akarna tölteni) a kertben, arányos, szép és egészséges lenne, öröme lenne az életben és megértené, hogy az árfolyamváltozáson, munkahelyi küzdelmeken, szappanoperákon és vetélkedőkön, az árleszállításon és bevásárlási őrjöngéseken kívül-helyett van egy éveken átívelő, szép, és titokzatos dolog az életben. (A múlt század elején még Budán is volt olyan iskola, ahol a botanikát a kerti növények gondozása közben tanították.) A természettől való függőség mára már eltolódott a pénz irányába. A természet talán csak annyiban játszik szerepet, hogy a nagy melegben a klíma több üzemanyagot fogyaszt-e a gépkocsiban, vagy hideg időben a gáz és villanyszámla több lesz, vagy éppen kevesebb. A magvetést, ültetést, gyomlálást, kapálást, öntözést, betakarítást, gyümölcsök szedését a bankkártya helyettesíti a bevásárláskor. És a Nagy Behelyettesítő: a minden (virtuális) világok legjobbika, a tévé. Ha a XX. század elején, mielőtt a légkör elpiszkosodott volna, hazánkban az égre tekintettek, egyszer-egyszer megjelent a rejtélyes fata morgana, a délibáb. Budapesten a Szabadság-hegy középkori neve Pozsonyi hegy volt, mert néha olyan távoli városok képe lebegett fejjel lefelé az égbolt peremén, hogy az még Pozsony is lehetett. A mai, fotelben hempergő, söröző, tévéző ember pontosan olyan, mint Jézus gazdag embere: sohasem tudhatja meg, hogy mitől fosztatott meg. Az átlagembernek nincs saját élete. Az égbolt egyik darabja a Tied. A kezdet és tisztaság mítoszát kell megteremtenünk. A születését. Arról a bábaasszonyról kell beszélnünk, aki a Gyermeket a világra segítette. Arról az asszonyról, aki egy nagy cserépedényben behozta a meleg vizet, hogy lemosdassa a Gyermeket. Melyikük mosolygott először rá? Melyikük mondta Máriának, hogy: fiú! Melyikük mondta ugyanezt Józsefnek? Melyikük bugyolálta be először Jézust puha gyolcsba?
A web-oldalt készítette: Dr. Zengő Elemér. Ugrás az elejére |
||
© Farkas Both Balázs, www.homosapiens.hu |