Összefoglaló a Promontorium Polgári Casino
Budafok 300-as évfordulóhoz kapcsolódó hajós zarándokút programjáról, 2012. október 7.

Mit der Schachtel die Donau hinunter
azaz Skatulyával a Dunán lefelé

A Budafok 300-as eseménysorozathoz kapcsolódva a Promontorium Polgári Casino ezúttal egy szimbolikus eseményt szervezett, összekötve az első német telepesek ulmer Schachtellel történő érkezését, a Budafokon néhány éve átvezető zarándokúttal.

Találkozás a Gellért-hegyi Sziklakápolnánál volt, ahol a résztvevők szentmisén vettek részt. A zarándokok Pomáztól a Csepel szigetig egész Budapest vonzásköréből érkeztek, a legmesszebbről egy német házaspár jött, Düsseldorfból. Indulás előtt Farkas Balázs szervező, és Mészáros Péter, a Casino elnöke köszöntötte a zarándokokat, akik aztán elmentek a Kopaszi-gátnál lévő hajóállomásig. A kikötőben még Schweighoffer Krisztina, a Budavári Német Önkormányzat elnöke üdvözölte a résztvevőket, együttműködési javaslatokkal a jövő évi, német vonatkozású eseményeik kapcsán.

A hajóútra megérkezett a program támogatója, Diebel Dietrich, aki egy ulmer Schachtel, vagyis ulmi hajó modelljével jött a fedélzetre. Az új budafoki kikötőben ő, és a német házaspár lépett először a partra, így vált szimbolikussá a partraszállás, ahol egyébként Szirtes Edit, a helyi Német Önkormányzati elnöke várta a társaságot. Az étteremben Tomos András, a kikötő gazdája fogadta a zarándokokat, a csoport tízórai mellett megnézhette az ulmer Schachtelt, amiről Diebel Dietrich egy kiselőadást tartott. Érdekesség, hogy ezt a vízijárművet csak a Dunán lefelé lehetett használni, majd a célhoz érve a felépítményt egyszerűen lebontották, és a parton felépítették, így egy kis ház lett belőle. A modellt várhatóan az Árpád utcai Német Nemzetiségi Iskolában helyezik el, és róla - igény szerint - további előadásokat fog tartani Diebel Dietrich

A kikötőből a csoport a zarándokút nyomvonalán haladt, a Kereszt utcai keresztnél megállva, majd a Kálvária történetéről Bartos Mihály beszélt, aki egyénként végig kommentálta az utat az érdeklődők számára. A Stáció utcán lement a társaság a Péter Pál utcai Kápolnához, ahol annak múltjáról, és az itt lévő, a településsel egyidős Ősök fájáról hallhattak beszámolót. A Savoyai téren Bartos Mihály az egyik német vendéggel együtt megkoszorúzta az Promontoron új hazát talált telepesek emléktábláját. Végül a Szent Lipót templomban a Boldogasszony anyánk himnusz búcsúztak el egymástól a zarándokok.

Mészáros Péter, Diebel Dietrich

Fotók az eseményről.


A tervezet lényege az, hogy a budafoki, volt Hunyadi laktanya egy részében egy igen komoly "vásárhely" kialakítására kerül sor, ahová vagonokkal hozzák fel a mezőgazdasági terményeket egyenesen az őstermelőktől.
Az alábbi koncepció elkészítése óta jelentős változás történt a tulajdonjog tekintetében. Budapest területén az összes Duna-parti telek a főváros tulajdonába került.

Tisztelt Farkas Balázs Úr!

Miniszterelnök úrnak küldött levelét, amelyben a Budafokra tervezett vásárhelyről szóló koncepciót ismertette köszönettel vettük. Ez a jó és örvendetes kezdeményezés, valóban elősegítheti a vidéki életlehetőségek javítását, a hazai élelmiszertermékek piaci értékesítését és ellensúlyozhatja a jövő évre prognosztizált élelmiszer áremelkedést.

Köszönjük, hogy jobbító szándékú javaslataival mellettünk áll és segíti a munkánkat! Ezúton kívánok Önnek Miniszterelnök úr nevében töretlen, hitet és bizalmat közös céljaink megvalósulásában!

Budapest, 2012. december 10.

Arday Géza osztályvezető úr megbízásából,

Üdvözlettel:

Tunkel Tamás
tájékoztatási referens
MINISZTERELNÖKSÉG
Miniszterelnöki Levelezési Osztály

BUDAFOKI VÁSÁRHELY
Tervezet

I.

Budapest XXII. kerületében, Budafokon, a hajdani Hunyadi laktanya délnyugati, hátsó részén van egy összefüggő terület több nagy épülettel. A közúttól oda vezető út az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanon vezet keresztül.

A honvédségi terület funkción kívüli, leromlott ingatlan. Zömében nagyobb, közművesített épületek vannak rajta, amelyek állaga fokozatosan romlik. Katonák őrzik, akik szerint a hasznosítás nincs tervbe véve.
Fontos momentum, hogy a hely gyalogosan, gépjárművön is, és vasúton is megközelíthető, mert van egy sínpár, ami a Budafok-Háros vasútállomástól az említett ingatlanig vezet.

II.

A projekt két vonatkozásban is példaadó lehet. Egyrészt a vasútvonalakon levő városokban is kialakítható a Vásárhelyhez hasonló adottságú, esetleg a rozsdaövezetbe eső területeken nagyobb árusító hely, másrészt elképzelhető, hogy Budapesten is több ilyen terület van.

III.

A tervezet alapfeltétele az, hogy
- a hatóságok pártolják a projektet,
- a MÁV segítőkészen, konstruktívan és rugalmasan áll a témához,
- és a XXII. kerületi Önkormányzat nem gördít akadályt a projekt megvalósítása elé.

 

A projekt központi gondolata az, hogy

  1. Dunántúl főbb vasúti vonalairól, tehát különböző területeiről
  2. éjszakánként egy-egy szerelvénnyel a Budafoki Vásárhelyhez szállítják az őstermelők áruját, amelyeket az említett ingatlan épületeiben a nap folyamán az őstermelők megbízottjai adnak el, vagy más, alább részletezett módon értékesítenek,
  3. és ennek érdekében minden faluban egy helyben megválasztott, vagy az önkormányzat által megbízott személy az őstermelők körében megszervezi a termelés-szállítás-elszámolás rendszerét.

Tehát a szervezést, szállítást és az árusítást teljes egészében a helyiek, a falusiak intézik egy kidolgozott program, mindenhol alkalmazható, adaptálható módszer alapján.

Az őstermelők rekeszekkel ellátott, csukott vagonokban a Vásárhelyre küldik a termékeiket az egész Dunántúlról, a különböző vasúti fővonalakról, naponta, vagy hetente rotálva.

  

IV.

A vasúti közlekedés, szállítás elvileg a következő módszer szerint képzelhető el.
A nap folyamán valamelyik főbb dunántúli vonalon egy szerelvény elmegy a határig, és az igények szerint a vasútállomásokon lekapcsolják róla a vagonokat. Az éjszaka folyamán azokat megrakodják, majd hajnalra a szerelvény feljön Budafokra, egészen a Vásárhely területére.

Elvileg tökéletesen megfelelne a célnak a hihetetlenül sok, forgalomból kivont, nagyobb pályaudvarokon rohadó, szétbontásra váró személyszállító vagon.
A kupékban kiválóan ki lehet alakítani a tároló polcokat.

Tehát a vasútvonalak közelében lakó őstermelők lehetőséget kapnak arra, hogy árujukat értékesítsék, és ennek nincs mennyiségi, csak minőségi korlátja. Így kisebb mennyiséget is el tudnak adni ­- a megfelelő minőség követelménye szerint.

  

V.

Az egész rendszer átlátható azért, mert minden eleme felkerül az internetre. A terület be van kamerázva. Az árusítás folyamatosan nyomon követhető, és "élőben" lekövethető az interneten.
A szervezés az interneten történik, amelynek a legnagyobb része - így az értékesített cikkek ára is - a honlapon folyamatában is látható. Ez azért is szükséges, hogy minél teljesebb áruválaszték legyen, de ne forduljon elő túlkínálat.

 

Az árusítás elsősorban a két "vásárcsarnoknak" nevezett épületekben valósítható meg, amelyek a sínekhez viszonylag közel vannak.

Az összes mezőgazdasági terméket minden nap a következő szerelvény beérkezése előtt vagy eladják, vagy felhasználják ételkészítéshez, végső soron pedig a kerület keresztény jótékonysági szervezetei elszállítják.
Tehát az összes beérkezett áru felhasználásra kerül, más megközelítésben pedig az összes elküldött termény ellenértékét megkapja az őstermelő.

VI.

Tervbe lehet venni, hogy a mezőgazdasági árusításon kívül - valamikor, a későbbiek folyamán, amikor a rendszer már "felfutott" -, három további értékesítés lehetséges:

  • - estefelé házhoz szállítják a szétosztott, csomagolt, és igény szerint konyhakész árut a kerületben,
  • - vagy ételt készítenek, és ugyancsak házhoz szállítják,
  • - az autósok az előrendelt árut átvehetik egy alkalmas helyen.
  • Ebben az esetben a munkahely-teremtés kap hangsúlyt.

    2011. szeptember 28. - október 24. - 2012. április 10. - október 11.

    A Budafoki Vásárhely koordinátái:
    Bejárat                        47.24.20          19.01.56
    Raktár-szortirozó       47.24.09          19.01.00
    "Vásárcsarnok"          47.24.09          19.01.52
    Hajógyár-zsibvásár    47.24.11          19.01.57         


     


    2011. november 23.

    Az alábbi elektronikus levél beérkezésének időpontja: Tue, 22 Nov 2011 12:14:08.

    Tisztelt Uram,

    Amennyiben az érintett ingatlanok jövőbeli hasznosítására vonatkozó konkrét szándéka van,
    akkor azt szíveskedjék az MNV Zrt. részére megküldeni, annak figyelembevételével, hogy az
    ingatlan hasznosítási lehetőségének bármely jogcímen történő biztosítása az állami vagyonról
    szóló 2007. évi CVI. törvény rendelkezései alapján megfelelő ellenérték megfizetése mellett
    történhet. Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt

    1399 Budapest P.O.Box 708

    Üdvözlettel

    Oláh Ervinné Ügyfélszolgálat vezetője

    Amint olvasható, elhárult az egyik legnagyobb elvi akadály a Budafoki Vásárhely megvalósítása előtt. Ugyanakkor keletkezett egy másik.
    Ebben az országban nem a minisztériumok, nem a kormány, nem a Fidesz-KDNP, nem az országgyűlés irányít, hanem a pénz.
    Ceterum censeo, meg kell törni a pénz túlhatalmát.


    A Budafoki Vásárhely felé vezető sínpár a Budafok-Háros vasútállomásnál.

      

    A Vidékfejlesztési, a Honvédelmi Minisztérium, és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is válaszolt a megkeresésekre. A MÁV-tól a negyedik alkalommal is ez az automatikus mail érkezett:

    Tisztelt Érdeklődő!

    A MÁV Zrt. sajtórészlegének küldött elektronikus levele megérkezett.

    A lehető legrövidebb idő alatt megkezdjük az email feldolgozását és amennyiben szükséges, az illetékeseknek történő továbbítását.

    Szíves türelmét kérjük, amíg munkatársaink válaszolnak megkeresésére.

    Köszönjük megértését!

    Üdvözlettel:

     

    Azért lenne rendkívül fontos a MÁV állásfoglalása, mert ez erősen befolyásolja, mondhatni meghatározza az egész koncepció pénzügyi realitását.

    Ehhez csak azt lehet hozzátenni, hogy ceterum censeo, meg kell törni a pénz túlhatalmát.

    AZ ILLETÉKESEK SZÁMÁRA ELKÜLDÖTT

    BUDAFOKI VÁSÁRHELY

    CÍMŰ TERVEZET KIEGÉSZÍTÉSE

    A Földművelésügyi Minisztérium támogató levelén kívül, nem jött válasz a másik tárcától, és az illetékes részvénytársaságtól sem.

    A helyszín összes képe itt látható.

    RÉSZLETKÉRDÉSEK A BUDAFOKI VÁSÁRHELLYEL KAPCSOLATBAN

    Környezetvédelmi szempontból hangsúlyozni kell azt, hogy a szállítás zöme a legkevésbé szennyező - amúgy meglehetősen kihasználatlan - vasúton történik.
    Központi gondolat a munkahelyteremtés. Valamivel kevesebb kereskedő, szállítmányozási dolgozó kap munkát a projekt következtében, viszont lényegesen többen dolgozhatnak vidéken, ahol sajnos többnyire igen nagy a munkanélküliség.
    A főbb vasútvonalak viszonylagos közelségében éri meg az árut a "nagyobb" vasútállomásokhoz szállítani. Ebben a sávban viszont újra beindulhat, és kifizetődővé válik az otthoni gazdálkodás, kerti munka, ami manapság már eltűnt, vagy eltűnőben van.
    Kizárólag falusi őstermelők szállíthatnak a Vásárhelyre.
    A központi költségvetésből csupán a Vásárhely, az értékesítés kialakítását kellene támogatásból megoldani. Ahogy ez megoldódik, attól kezdve a rendszer önfenntartóvá válik.
    A pénzügyi tervezés alapfeltétele a MÁV hozzáállása. Ez teheti életképessé a projektet, vagy teszi lehetetlenné azt.

    Az olcsóbb áru lehetőséget teremt arra, hogy a XXII. kerületi lakosok, és ugyanúgy a projektben részt vevő vidéki partnerek több tartalékkal rendelkezzenek. Ez pozitív irányban befolyásolja az emberek jövőképét.

    Minden eszközzel ki kell zárni a közvetítő kereskedelmet, a nepperek tevékenységét. Erre legjobb módszer az egész rendszer átláthatósága, amit az internet biztosít.

    Ma általában az eladott értékek 40%-a a termelési ár, és 60%-a nagyrészt a kereskedelemé. Ez utóbbi arányt erősen lecsökkentjük azzal, hogy a Vásárhelyen pusztán a fenntartási-működtetési költségeket kell kifizetni, ezáltal a mezőgazdasági áruk, élelmiszeripari cikkek jelentősen olcsóbban vásárolhatók meg.

    2011. szeptember 29. - október 24.
    2012. április 10. - október 11.
    2013. április 27.


    Ugrás az elejére

    © Farkas Both Balázs, www.homosapiens.hu