Idő Az ősemberben az időtudat kialakulásával, a halál, vagyis az emberidő megszűnése vált a központi kérdéssé. Emberiséggé válás A negatív tényezőktől kiindulva nézzünk néhány érvet, amelyek ezt a folyamatot bizonyítják. Az 1914-es háború után az mondták az emberek: a „nagy háború”. A második világháború után már sorszámozták. Egy A magyar gondolkodás sajátos eleme ez a számjegy, sok nyelvész, művelődéstörténész foglalkozik vele. Kiemelve a legjobb példát, ami különlegesség a földön: nekünk egy koronánk van, vagy ami még erősebb bizonyíték, hogy a honfoglaló Árpád fejedelem nevét egyik királyi család sem adta a fiúgyermeknek. Üvegbeton Tételezzük fel, hogy Jézus nem az egyes emberekről, azok összességéről szólt, amikor a nép, minden nép, világ bűneiről beszélt. Mert abban az esetben a hívőnek át kell értékelni magában a bűnbocsánat kérdését. Krisztus nem az egyedüli emberért szenvedett, hanem többes számban a gyülekezetért, az egyházért, a benne hívőkért, és feltétlenül hozzá kell tenni: az emberiségért. Mondhatjuk azt, hogy ez a jézusi szeretet egyetemessége. „Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, a mely sokakért kiontatik a bűnöknek bocsánatára.” (Mt 26,28) Az úrvacsorát a hívő ember veszi magához, de az előtte, mögötte, mellette álló is részesedik belőle. A katolikus templomban látható feszület fájdalma nem egyedül őt érinti, hanem a teljes közösségét. Fennhangon, együtt bánják meg bűneiket - ez rendben is van -, de a gyóntatószékben a bűnök másik emberre, közösségre való hatásáról is kellene szólnia. A legnehezebb következtetés az, hogy a gyülekezetek tagjai, és a templom falain kívüli emberek egymásra vannak utalva, hiszen a bűnbocsánat univerzális jellegéből adódik a felelősség közössége is. Bárányvér Illés után ugyancsak az Ószövetségre utalva, és Mózest idézve: „Fejtse le az egész kövérjét úgy, ahogy a békeáldozati bárány kövérjét szokták lefejteni, a pap pedig füstölögtesse el az oltáron, az Úr tűzáldozataira téve. Ha így a pap elvégzi érte az engesztelést, vétkéért, amiben vétkes, bocsánatot nyer.” (3 Móz 4.35) Lényegében a zsidó Pál apostol fejti ki az életáldozat, a helyettes áldozat kérdését. Jézus áldozatos élete az egész emberiségnek, a teljes emberiségnek szóló figyelmeztetés, aminek a világ mai változásával, annak felgyorsulásával mind erőteljesebbé kell válnia, miszerint az életszeretet jegyében küzdeni kell a mindenkori, hit nélküli világhatalom ellen.
A web-oldalt készítette: Dr. Zengő Elemér. Ugrás az elejére |
||
© Farkas Both Balázs, www.homosapiens.hu |