KÉTKEDÉSEK HÚSVÉT KÖRNYÉKÉN A kiszolgáltatottságról Jézus korának megértéséhez mindenekelőtt egy borzalmas történelmi tény leírása következik. A mindenkori keresztény papság érdeme az volt a történelem folyamán, hogy fenntartotta a jézusi tanításból a szeretet és a békesség eszméjét. A világ azonban mára már elrohan mellettük, és így a rájuk bízott hívők mellett is. A papság legfontosabb feladata korunkban már az lenne, hogy alkalmazza a teljes jézusi eszmerendszer gyakorlatát. Ami az idők múlásával egyre nehezebb feladattá fog válni. A kifizethetetlen adósság esetén néha maga a szerencsétlen ember jelentkezett rabszolgának. A túlzottan rigorózus – farizeusi – vallási előírások tudatos és következetes áthágása, majd azok Jézus és tanítványai példája által bizonyított értelmetlensége a nagyobb tömegek számára egyértelművé vált. Ez azért volt rendkívül fontos, mert elsősorban a szegények, és idősek kiszolgáltatottságát erősítette az a vallási fenyegetettség, hogy ezen előírások nem teljesítése, tehát megszegése esetén nem kerülhettek a mennyországba. Visszatérve a pénzre, a jeruzsálemi Templom a görög-római világ egyik legnagyobb hatású szervezete, és mai szóhasználattal bankja volt. Hatalmas üzleti vállalkozás. Jézus a kalmárkodás házának, és rablók barlangjának minősítette. Lelki tevékenység helyett a pénzváltásra, kereskedelemre használták a szent hely, vagyis az imádság házának egy részét, külső területét. Jézus a pénzváltók, az árusok elleni fellépéssel nem az ott üzletelők, hanem a hasznot bezsebelő főpapi „klán” ellen tiltakozott. És mindenekelőtt a módszer ellen. A városban élő szegények számára a 4 dénárba kerülő áldozati bárány, vagy az 1 dénárba kerülő galambpár ára, ami az ünnepek idején még többe került, szinte megfizethetetlen volt. Anélkül viszont nem mehettek be a Templomba, nem vehettek részt a szertartáson, a vallásuk szerint nem bocsátattak meg a bűneik, nem üdvözülhettek. Mégis azt kell mondani, hogy abban a korban ugyanaz volt a konstelláció, mint most, hiszen lelki értelemben pontosan ugyanolyan mértékben változásra szoruló világ van körülöttünk, mint ami Jézus korában volt. Nem mellékesen hozzá kell tenni, hogy a mai helyzetet éppen a mi semmittevésünk formálja, merevíti olyanná, ami a kereszténység ellenségeinek kedvez. Tehát számunkra, magyarok számára az egyik legfontosabb hipotézis, még egyszer mondva: hipotézis az, hogy mit történt volna, ha Jézus arra a bizonyos napra, 33. április 3-ra virradóan, mielőtt a templomszolgák oda értek volna, a Gecsemáné kertből elindul keletre, Betánia felé. Majd folytatja az életét úgy, hogy aztán 2013-ban ellátogat Budapestre. Betér egy templomba, és leül a padra a hívek közé. Ott ül mellettünk. Nézi a lelkészt, és erősen hallgatja. Biztos, hogy egyetért vele? Mert melyik ma élő hívő hallott szókimondó, lelkesítő, vagy az egyházat megújító, radikális, aztán a pénzvilág ellen lázító hatású beszédet a szószékről? Gondoljunk Jézusra: mi lett volna, ha ilyen kiállások helyett aprólékos Ószövetség-magyarázatokkal, a tanítványokkal tervezett programokkal, hirdetésekkel, ezerszer ismételt énekekkel foglalkozik az összejövetelein? Jézus legnagyobb problémája az eddigi, egyszeri élete, és egyszeri kereszthalála. A teológusok szerint Ádám és Éva ősbűnét kellett megváltania – az egész emberiség érdekében. Az ősidőkben elkövetett bűn nem változtatható meg visszafelé az időben, tehát Jézusnak, az Isten fiának magára kellett vállalnia, hogy a világ számára ne legyen örökös az elkárhozás. (Csak Pál apostol ír az áldozati bárányról, az egyes emberek bűneinek megbocsátásáról, ami viszont az evangéliumokban olvasható megváltás sajátos értelmezése.) Arra a kérdésre, hogy ha Jézus ma élne, mi történne vele, a Kr. e. 427-ben született Platon az Állam c. művében már utalt, miszerint "Ha akad a történelemben egy ártatlan ember, azt majd meg is ölik". A történelem bebizonyította, hogy az emberiség alkalmatlan ezen áldozat értelmezésére, alkalmatlan a gondolat kibontására, gyakorlattá változtatására, általánossá tételére, és a mindennapokban történő érvényesítésére. A keresztények kisebbségben vannak a földön. Számuk és hatásuk egyre csökken, főleg a kultúra őshonában, Európában. Jézus élete kötelezettséget is ró az Őt példának tekintő, és szerető emberek, valamint azon közösségek számára, amelyek tisztelik és becsülik az Ő tanítványait. Akik Krisztus halála után változatlan lélekkel folytatták a munkát. Régiesen szólva: „e jelben győzesz”. Konstantin császár utasítására a malviusi csata előtt 312-ben a krisztusi monogramot festették a katonák pajzsára, győzött, és ekkorra ért be a keresztény elődök három évszázados, keserves-küzdelmes ténykedése, munkája. De akkor minden megváltozott. Nekünk, európai keresztények számára már nem adatik meg három évszázad. Három évtized sem. Ha a mai tendenciák változatlanok maradnak, akkor a földrészünk sivárság territóriumává fog válni. Keresztény lelki értelemben. Lehet, hogy általánosságban: lelki értelemben. (Az idézeteket Nick Page A leghosszabb hét című könyvének üzenetként megfogalmazott, 2013. tavaszán A fenti eszmefuttatás kiegészítése,
|
||
Š www.homosapiens.hu |